Fobi hand i hand med ''clowntrend''

Tänkte prata lite om fobier och även med den knäppa, sjuka och läskiga trend av clowner som jagar människor, skrämmer människor och i enstaka fall även skadar människor. Jag själv har Coulrophobia (har även Trypanofobi, sprutfobi eller sprut-rädsla som den också heter), även känd som ''Clownfobi'' så att denna trend är upp i huset nu ger mig mardrömmar..

Till att börja med så kan vi ställa oss frågan för er som inte har koll på vad en fobi är, inte förstår sig på fobier och/eller ni som inte tar det på allvar. Vad jag menar med ''allvar'' i detta fallet är för dom som gör narr eller skämtar om det. Saken är att fobi (beroende på vem vi talar om då alla upplever olika) är inget att skämta om då det finns människor som hellre dör än att uppleva sin fobi. 
 
En fobi är när man har utvecklat en stor rädsla för något (exempelvis: spindlar, nålar, hål, hissar etc etc) som gör att man känner ett väldigt stark och överdrivet obehag, känsla av rädsla och/eller en väldigt stark och överdriven äckelkänsla. Detta kan hindra en person från att göra vissa saker för att man vill ''undvika faran''. Om du har Trypanofobi (som jag) där du är extremt rädd för sprutor och nålar så kan du börja unvika söka vård. Är du rädd för hundar (Kynofobi) så unviker man ju gärna parker och skogsområden och så vidare. 

Fobi är oftast något som kan komma från tomma intet lika väl gå över rätt snabbt. Fobi kan också ha orsakats av någon särskild händelse som kan ha triggat igån rädslan och gör det svårare att behandla. I mitt fall, angående min Coulrophobia så orsakades det av min lilla clownlampa jag hade som barn. Det var en taklampa där det satt en söt liten clown och skruvade man upp den så snurrade den och spelade en söt melodi. Perfekt till mig som då somnar lätt till musik. Nackdelen med denna clown var att den var trasig så det var endast huvudet som snurrade. Skrämde skiten ur mig som barn och gav mig många mardrömmar kan jag ju gott säga...
 
Fobi är även länkat till ångest och jag gick ju igenom angående ångest i det förra ''Deep talk''-inlägget. Om du inte har läst om ångest och inte vet vad det är: Klicka HÄR för att komma till inlägget. När man blir äldre så förstår man att fobi är en överdriven rädsla men när det går till det extrema så sätter det gära mycket hinder för ens vardag. Dock får man höra ändå när människor inte tar fobier på allvar. Jag förstår väl tanken kring det, man ska inte vara rädd för saker som inte ens är en fara MEN det är INTE okej att skämta om det, vifta bort det eller överdriva mer om det. Personen i fråga kan må dåligt om inte värre med tanke på hur fobin påverkar hen. Exempelvis: Jag skulle ta blodprov och jag började få panik. Min dåvarande fosterpappa (min andra fosterfamilj) kom in och sa till sjuksköterskan om min enorma rädsla för nålar och bad henne vara försiktig. Vad gör hon då? Jo hon börjar direkt behandla mig som om jag vore 5 år. Prata med bebisröst och sådant. Kan inte ens förklara hur frustrerad jag blev på henne och hur pinsamt det blev. Kände mig fan barnslig och mådde värre.
 
Hur gör man då med någon med fobi? Skaffa KUNSKAP är ett bra tips till att börja med. Lära sig om fobier och om den fobi ens närstående har exempelvis. På så sätt blir det enklare att veta vad man ska göra för den som har en fobi och vad man ska göra när rädslan tar över (via ångest etc).

Så, en snabb introduktion på vad fobi är för något! Nu till den sjuka trend som seglar i samhället. Som nog rätt många av er vet så går det, av någon knäpp och sjuk anledning, en trend där man klär ut sig som clown och basically skrämmer skiten ur människor. Perfekt till Halloween tänker man ju men detta har pågått rätt mycket långt innan själva Halloween. Jag själv tycker inte om denna trend och nu när den har nått Sverige också gör mig mer rädd.

Jag förstår saken att det är kul att skämta med människor. Kul att skrämmas lite, det är ju ändå snart Halloween? Ja, jag förstår dig men att det ska gå så långt att man skadar människor är väl att gå överstyrd? Är det inte nog med att EN REDAN HAR DÖTT FÖR DETTA?! Ni som tar det till det extrema: VARFÖR!? 

Har även läst och hört att pga denna trend så har människor börjat gå ut på ''Clown-jakt'' och jag gillar inte det där heller. För att det har blivit som det har blivit nu, när folk har skadats och en har dött så börjar alla tro att alla dessa clowner som går omkring och skrämmer vettet ur folk är automatiskt farliga. Man ser inte och man vet inte om denna clown är en potetiell psykopat eller en liten ''It's just a prank bro''-människa med lite Halloween-humor.

Det i sig gör ju inte saken bättre. Kan ju leda till att man också skadar någon oskyldig individ som inte menade något mer än att skämta med folk. Gör ju bara sake värre liksom. Skräck ger mer skräck ni vet. 

Jag vet inte heller vad man ska göra med detta fenomen. Seriöst, hade jag ens sett en clown hade jag skrikit och sprungit iväg fortare än kvikt. Jag hade freakat ut totalt. Hade inte ens vågat gå fram överhuvudtaget. Sedan skär det på mig när människor går ut och jagar clowner när dom inte ens vet huruvida människan bakom masken är och kan riskera att skada en oskyldig individ. Nä, jag kommer inte gå ut alls på nätterna eller kvällar längre. Inte säkert för fem öre och jag som också har min fobi gör ju saken 100 gånger värre.


(En interaktiv mapp där ''clown-sightings'' ska ha skett)
 
Det gör mig också väldigt rädd när jag fick höra att det cirkulerar en clown i Malmö också.... HOPPAS INNERLIGT ATT JAG ALDRIG KOMMER ATT STÖTA PÅ DEN INDIVIDEN. Nä tanken av clowner som går omkring och skrämmer folk ger mig kalla kårar. Jag ryser bara av själva tanken...UH! Säger såhär! Ni som går omrking och skrämmer skiten på folk, även gör det värre för oss med fobi, fy er! Nu till er som jagar clowner (dom som bara ute för att skrämma) och riskerar att skada en oskyldig individ, fy er!! Ni clowner som skadar, HOPPAS NI FÅR KARMA PÅ ER + FÄNGELSE!
Fy er alla!
 🍁

Kommentera här: