Hur man arbetar med vattenfärg - Målarskolan

Jag provade på att måla igen med vattenfärg som jag sa i itidgare inlägg. Kommer göra en del avsnitt i denna nya bloggserie  ''Målarskolan'', vill dela med mig lite! 😉  Stay tuned!

Jag tänkte nu försöka visa ungefär hur man gör (eller hur jag gör rättare sagt) när man arbetar med vattenfärg och vatten. Vatten har en stor beydelse, inte bara för att ''aktiviera'' vattenfärgen, för effekter, styrka i färg och ''bländning'' med andra färger. Vattenfärger finns på tub och som vanliga paletter som nog dom flesta av er använde som barn 😉
 
(Själv använde jag mig av paletten för fick inte upp korken på tubarna heh...)
 
Jag målade då ett timglas med Galaxy Tema på för jag ÄLSKAR galaxer och rymden. För detta så måste man ha färg då dom flesta galaxer, nebulsor och stjärnstorft etc betsår av en massa färger pga vilka ämnen dom består av. Jag koncentrerade mig på rött, lila och blått då det brukar vara mest förekommande men man kan som sagt använda vilken färg man vill. Jag använde mig också av akvarellpapper (väldigt tjocka papper som har bättre uppsugningsförmåga) och jag rekomenderar starkt att man använder sig av tjockare papper. Måste nödvändigtvis inte vara akvarell men ju tjockare papper, dest bättre uppsugningsförmåga.

Efter som jag suger med ögonmått och lista ut vart mitten är (har en tendens på att inte rita i mitten) så kan man ta hjälp med ''hjälplinjer''. I mitt fall tog jag tag i problemet med hjälp av linjal och markerade ut vart mitten är så jaga vet vad jag ska förhålla mig till.
(Var aldrig osäker för att använda hjälplinjer. Kan vara till stor nytta faktiskt och något jag remkomenderar för den erfarne samt den som är nybörjare)
 
Efter att jag tog mig an med hjälplinjerna så började jag skissa ut mitt timglas. Jag passade även på att take my shit together och sluta vara en perfektionist för skissen behöver INTE vara perfekt. Kan även rekomendera att inte rita hårt på pappret utan skissa löst. Blir enklare då att sudda bort det som blir fel samt sudda bort hjälplinjerna. Kan ven inflika om att det kan vara bra att använda sig av en referensbild. Aldrig fel det heller! 😎
 
 
När man är klar med skissen och man känner sig nöjd med den så kan man börja gå in på detaljerna samt finslipa lite på skissen (OM man vill). Jag valde att finslipa lite till, göra den så ''ren'' så möjligt från hjälplinjer och sånt för dom behövs inte mer och sedan rita dit detaljer. Samma sak gäller här att man ska INTE rita hårt. Dock inte bara för att det kan bli jobbigt att sudda, utan för att vattenfärgerna ska synas bättre. Man kan, om man vill, rita hårt vid konturerna om man vill att det ska synas bättre med former och sånt. Helt upp till dig själv hur du vill ha ditt timglas!😎
 
När man är klar och är nöjd med detta så är det bara att påbörja färgläggningen! Jag började med att måla dom mörkaste delarna, alltså dom som håller timglaset stängt (vet inte vad dom heter) och här är det väldigt bra om man har sin referensbild till hands. Jag använde mig av en referensbild för att se hur ljuset låg till med den svarta färgen och hur reflektionen såg ut. 

Jag började med att måla dom mörkaste delarna på dom. Jag använde mig av mycket färg vid just dom delarna innan jag begav mig åt där ljuset ska reflekteras. För att göra detta så använd lite vatten och mycket färg. Man kan återkomma med mycket färg vid kanterna för att markera ut bättre exempelvis. När man beger sig åt där ljuset ska reflekteras så ta penseln och doppa i vattnet, ''torka av'' det mot kanten så att färgen i penseln minskas och ha lite mer vatten här också. Färgen ska alltså bli lite gråaktig. Sedan penslar du när det ska vara ljusare. 
 
TIPS! För att få bländningseffekten, se till att du ''duttar'' med penseln mot det svarta (se till att det inte är helt torkat) och sedan dra med penseln till andra sidan. Då blandar man färgerna och man får en bländningseffekt. Om det skulle bli för mycket svart i det gråa så är det bara att ta penseln och dra det svarta åt sidan, alternativt ha lite med vatten i penseln och styr iväg ELLER ta lite hushållspapper och dutta försiktigt för att minska vattnet och färgen. 
 
 
Sedan är det att bära sig åt innehållet i timglaset. Här gäller det att ha koll på hur mycket färg och vatten man har för här fokuserar vi inte riktigt helt på hur ljuset ska vara. Galaxer, nebulosor, stjärnstoft etc har mycket färger och färgerna varierar kraftigt. För att få denna variation av stark färg och ljus färg samt bländning på detta så är andelen vatten och färg väldigt viktigt!  Jag använder samma teknik som föregående steg, bara det att jag till och från använde mig av mer vatten och lägger till försiktigt mellan färgerna för att få dom här ''ljusa delarna'' + bländingeffekt.

När man ska ha starkare färg så gäller det som alltid: mindre vatten och mer färg. Man kan även blanda med lite, lite svart för att få mer mörkare ton om man vill ha lite mer vatten för att få en bättre effekt. ''Duttnings''-tekniken är bra till hands här också. Tänk på att det måste inte bli perfekt och detta kan vara en bra övning om man vill prova på olika tekniker i vattenfärg. Jag rekomenderar också att man kollar på Youtube för där finns det massor av olika tekniker och tips!😄
 
Nu ska vi börja med resten av timglaset och det blir då glaset. Glas kan vara svårt att måla med tanke på att det är genomskilningt och ljuset reflekterar olika. Jag struntade i detta då det blir alldelse för jobbigt med tanke på hur mycket färg jag använde i detta. Ibland får man vara lat haha...

Det jag gjorde var att använda min av väldigt ljusa färger. Jag använde mig av vit färg som hjälp till detta för jag ville ha en grundton. Exempelvis blandade jag mycket lite blått med väldigt mycket vitt och lite vatten för att späda ut det. Bara vatten ger inte samma effekt i detta fallet om ni vet vad jag menar. Sedan bländade jag försiktgt med själva galaxen vid kanterna för att få en ''smoking''-effekt. Det var mest av en slump för att se hur det skulle se ut 😂
 
Jag la även dit lite mer vitt vid kanterna av glaset. Dels för att få en mer reflekterande känsla men det gick inte så bra. Hade inte tillräkligt med färg eller så var det för att det var rätt svårt att arbeta med vit på vitbakgrund. En reminder till nästa gång😉

Det sista jag gjorde var att lägga till stjärnor. Jag kan säga att det är enklare om man har en vit akvarellfärg! Själv hade man inte det så fick ge mig in på att använda så mycket vit färg som möjligt och lägga dit penseln mycket försiktgt så stjärnorna inte blir gigantiskt. Själv så fick jag en del stora stjärnor men kan som sagt säga, använd akvarell om ni har! Mycket enklare och syns bättre när det har torkat!
 
Done!
Så då var det klart! Jag tyckte det var kul att arbeta med lite nya tekniker och sånt. Som sagt jag försökte så gott jag kunde att förklara hur man kan arbeta med detta. Själv är jag väldigt nöjd med denna och den ser iallafall grym ut på långt håll haha... Nä men övning ger färdighet och det gör ingenting om man inte lyckas första gången eller så. För mig kan jag säga att jag lyckas inte alltid. Finns en del saker jag hade ändrat med mitt timglas exempelvis men det gäller att man övar och inte ändrar eller kastar sina verk för att man är missnöjd. Spara, titta tillbaka och fundera över vad man kan göra nästa gång! Kolla på inspiration och annan tips också.

Hoppas ni gillade detta! ❤️  Ska nu gå ut med Nanna och promenera till min friendo som bor på skolan här i byn. Mysigt med lite landskänsla ibland ❤️
🍁

Kommentarer:

1 Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm:

Superfint! Vad du är duktig!

Svar: Tack så jättemycket! :D
Katinka Paulsen

Kommentera här: