Olika tekniker...

Jag har prövat på ett gäng olika tekniker när det kommer till att rita och måla. Tycker det är lika roligt varje gång när man provar på något nytt. Speciellt i något där jag har intresse för, jag menar hade det handlat om något annat ämne exempelvis kaligrafi som jag inte har intresse för så hade det varit tråkigt. Jag hade tappat motivationen ganska snabbt där. No offense till er som gillar kaligrafi, jag tycker att dom som kan det och är duktiga i det gör så himla fina texter och så!😻
 
Inom rita och måla har jag även provat på klassiskt såväl som digitalt. På det digitala så har jag provat på akvarell och mycket spray-paint. Visst det är inte exakt samma sak som in real life men det är roligt att arbeta med det digitalt. Dock är nackdelen att man lätt tappar dom ritakunskaper man annars har när man ritar/målar på frihand. Iallafall så är det så för mig. Därför blandar jag numera, både frihand och digitalt. När det kommer till frihand prvade jag sist på att rita med vattenfärg. Jag hade blivit extremt fascinerad och inspirerad när jag såg på olika youtubeklipp och instagramvideos på konstnärer som målar med vattenfärg. Lärde mig en del tekniker så jag provade också på detta. Kombinerade även detta med min förkärlek till rymden och så:
(Ja det är den som är på min nuvarande header)

Dom här som är på bilden blev slutresultatet när jag provade på tekniken med vattenfärg. När man var liten så kladdade man mest men här så var det extreeeemt mycket fokus på färgerna, hur mycket färg du har och hur mycket samt lite vatten du använder. För att blanda färgerna mer in till varandra, få denna s.k ''fading effect'' så ska man använda pensln och lägga till lite vatten åt gången och sedan låta det sprida. Man kan även vrida och vända på pappret om man vill sprida ut det ännu mer. Sedan om man ville att färgen ska bli blekare på vissa ställen så lägger man till mer vatten där också. Man får heller inte glömma att man jobbar mycket på lager också haha... Tog tid innan jag själv förstod detta men man lär sig ju mer man övar på det.

Jag tyckte det var jättekul faktiskt och jag planerar att göra några till projekt med vattenfärger. Tänkte nån gång ge mig in på akvarell också. Kul med lite nya saker! Jag vill gärna utvecklas också så mycket som möjligt inom konstvärlden och välkomnar gärna fler olika tekniker och sånt. Nä men det var riktigt roligt att arbeta med vattenfärger samt att arbeta med färg överhuvudtaget! Jag som annars (rätt ofta) är färglös i mina tekningar.. let's bring some changes! 😻😂
🍁

Kommentera här: