Vilket målar/redigeringsprogram är bäst?

Ja, jag är fortfarande sjuk och har tappat humöret helt. Så för att minska mitt hemska humör så tänkte jag prata om vilka program jag använder när jag ritar digitalt. Jag har ju visat vilka medel jag använder när jag vanligtvis målar. Dom flesta av er vet redan att jag testar olika tekniker när det kommer till klassisk konst.

När det kommer till digital konst så använder jag en hel del. Varför jag gör det är för att jag vill se vilka funktioner dessa program har och vilken som passar bäst när jag söker nya funktioner och tekniker. Många av dagens målarprogram eller redigeringsprogram använder mycket realistiska element. Exempelvis: Realistiska penslar (penseldrag), Airbrush, Akryl, Blendintools, Spraypaint etc. Så ja, jag har provat en hel del prgram och använder mig av olika program också. Detta inlägg blir lite som en recension kan man säga😃

Dom program jag har använt/använder:
 
  • ArtRage (2): Jag hade den äldre (version 2) versionen av ArtRage men trotts att det inte var lika mycket funktioner som det finns i den senaste versionen så passar även den gamla bra. Det finns vissa funktioner som jag saknar, exempelvis ett ordentligt blendningsverktyg, men trotts det så efterliknar ArtRage mycket av verkliga verktyg. Dess funktioner är baserade på verkliga element och verktygen man använder är relatistiska. Den nyaste versionen har jag ännu inte provat men det är en hel del förbättringar där. Har dock inte kvar ArtRage för tillfället för hade en olycka med datorn i somras så förlorade programmet *snyft*.

    Jag gillar ArtRage dels för den realism dom använder i sina program. Man lär sig att måla med realistism om hur det skulle kunna vara om det var klassiskt konst. ArtRage har varit länge min favorit, något jag starkt rekomenderar för er som är nyfikna på att prova på realistisk konst på digital väg. Lite som lathund för er hehe...😉  Rekomenderbart för den som är erfaren med målning och konst och som vill prova på realism, samt den som vill pay money for it.

    Status: Kostar pengar (but worth it)

    Versioner: Windows/Mac

    Application: IOS/Android

    Hemsida: https://www.artrage.com/


    Artwork: Jag gjorde bland annat denna bilden (och många fler) på ArtRage
     


  • FireAlpaca: Jag provade på FireAlpaca efter att en kompis hade förslagit mig den. So I gave it in för jag saknade som sagt lite funktioner på ArtRage och hade ju inte möjligheten att uppdatera den (kostar ju att uppdatera också). FireAlpacka är mycket enkel och lätt att använda. Jag gjorde lite inspirations konst som efterliknade spelet Limbo för designen var enkel och mystisk. Har dock inte kvar dom bilderna för förlorade dom i processen med min dator i somras😐  Den hade lite roliga verktyg och sådana saker, saknade dock lite av den här realismen. Blev lite för mycket ''digitalt'' för mig, om ni vet vad jag menar.

    Jag tycker att FireAlpaca var ändå bra för sin enkelhet. Är man nybörjare och inte vet så mycket med digitalkonst och arbetande av lager så rekomenderar jag FireAlpaca till att börja med. Enkel och smidig!
     
    Status: Gratis

    Versioner: Windows/Mac

    Application: IOS/Android

    Hemsida: http://firealpaca.com/en




  • MediBang Paint Pro: Jag har provat (och använder) MediaBang Paint oh även här var det en kompis som rekomenderade för mig. Jag har haft den länge nu och jag älskar den! Den kommer efter ArtRage på min lista haha.. Den är enkel, lätt att arbeta med och ger ett mycket, mycket stort utbud av nerladdningsbart material, som också är GRATIS. Man får mer utav programmet och deras Community om man är medlem där. Det är gratis att bli medlem också. Mina två speedpaintings är gjorda med MediBang Paint!

    Med deras nerladdningsbara material som består av tonvis med olika penslar med olika funktioner så ger det fler möjligheter till olika tekniker. Det finns mycket bra blendningtools där och många av deras penslar efterliknar realistiska penslar i både drag och användning överlag. Nästan lite som ArtRage kan man säga. Ett stort plus för den mer erfarne och som inte vill spendera pengar på kostnadbara program som ArtRage eller Z Brush.

    Status: Gratis

    Versioner: Windows/Mac/

    Application: IOS/Android

    Hemsida: https://medibangpaint.com/en/pc/


    Artwork: Mina Speedpaintings gjorda med MediBang Paint


 




Adobe Photoshop CC: Jag har använt lite av Photoshop eftersom vi använder den rätt mycket på min linje och i dom flesta estetiska linjerna. Photoshop använder jag mest för fotoredigering, exempelvis förstärka färger, ljus, kontraster och sådana saker. Jag brukar inte photoshopa rejält på mina bilder när jag fotar utan bara fixa lite med det som saknas. Har även använt Photoshop när det kommer till att göra roliga bildredigeringar så som memes och Kim Kardashians internetbreaker bild på hennes enorma bakdel. Har dock inte kvar dom bilderna heller😒

Photoshop kan vara rätt komplicerad i början då den är rätt advancerad i både funktionalitet och design. Inte lätt att hitta saker och man måste vara rätt erfaren med komplicerade program för att komma åt Photoshop så bra som möjligt. Kan säga att det tog en hel del Youtube-tutorials för att komma i gång med Photoshop. Man kan använda Photoshop för digital konst som dom andra med nerladdningsbart material, finns mycket realistiska penslar (väldigt realistiska!!) och verktyg. Rekomenderbart för den erfarne och för den som älskar att mixtra med bilder och redigering överlag.

Status: Kostnar pengar (but worth it)

Versioner: Windows/Mac

Application: IOS/Android

Hemsida: http://www.adobe.com/se/products/photoshop.html




Adobe Illustrator CC: Har den i samma utsträckning som Photoshop, alltså via skola och utbildning. Jag använder Illustrator nu under mitt Gymnasiearbete och den är perfekt till illustrationer. Räcker med att man har en färdig skiss eller en vanlig bild och sedan kalkerar man det i Illustrator och det blir en perfekt illustration. Det handlar om vektorgrafik också vilket är ett plus. I Photoshop är det pixelgrafik du arbetar mest med. Om du inte vet vad jag snackar om så menar jag såhär:

Vektorgrafik: Du kan förstora och förminska utan att pixlarna förändras. Bilden kan bli hur stor och lite som helst utan att utseende och kvalité ändras.

Pixelgrafik: Förstorar du eller förminskas så påverkar bildens utseend eoch kvalité ordenltigt. Om du exempelvis förstorar bilden om du tycker den är för liten, blir kvalitén i slutresultatet försämrat och bilden blir pixlat och suddig.

Illustrator är perfekt till illustrationer och skapande av logor också. Nackdelen är väl att det är komplicerat som Photoshop och tro mig, jag fick gå igenom en hel del tutorials och guider för att få saker att funka. Det finns lite funktioner som inte är så bra med Illustrator. Exempelvis om du ska färglägga din bild (med skuggor och highlights) så måste du ha färdiga guide-linjer för highlights och skuggor, sedan färdigställa din kalkering helt. När du har gjort det kan du inte ändra om du sedan inser att du har ritat dina guide-linjer fel. Så om du ska färglägga, TÄNK PÅ GUIDE-LINJERNA innan du färdigställer din kalkering. Annars är detta program rekomenderbart för den erfarne och den som vill prova på illustrationer och skapande av loggor på en professionel nivå.

Status: Kostar pengar

Versioner: Windows/Mac

Application: IOS/android (dock i form av ett vanligt målarprogram, inte samma som på datorn)

Hemsida: http://www.adobe.com/se/products/illustrator.html


Artwork: Gymnasiearbete under arbete med Illustrator
 
 
 
Så vilket/vilka är bäst enligt mig? Jag rekomenderar ju alla beroende på nivå och så. Jag själv kan dom här programmen utantill men det jag rekomenderar mest inom målningsväg är nog Medibang Paint all the way, även fast jag älskar ArtRage mest. Själva bildredigeringsvägen rekomenderar jag Photoshop då det finns så mycket möjligheter i själva redigerinsvägen och verktygfunktioner.

Det finns såklart tonvis med andra bildredigeringsprogram men jag är inte jätteinsatt i det med tanke på att jag inte brukar redigera så mycket. Samt att jag har inte provat på så många olika bildredigeringsprogram mer än Photoshop. Fick ta den hårda vägen haha...😂

Hoppas detta hjälpte till lite för er som har intresse på digital konst eller vill prova på lite nya saker, men vet inte var man ska börja. Ska gå och vila lite nu, är småöm i öronen och halsen svider. Vi får höras senare! 😎
🍁

Kommentera här: