Att må dåligt är inte''tonårsnoja''

Jag är så trött på en del människor som inte tar en seriöst när man mår dåligt. Det är så många unga idag som mår dåligt. Själv har man haft depression och går igenom perioder med ångest som resultat efter all skit jag har gått igenom som fosterhemsplacerad. Jag har hört en del konstiga kommentarer men aldrig att det skulle ''klassas som tonårsnoja''. Det var ju några individer som tyckte på att när unga säger att dom inte mår bra, att dom var deppade eller hade ångest eller vad som heslt, så vad det tonårsnoja bara. Inget att oroa sig över. ''Tonåringar går ju igenom faser med tanke på alla hormoner''.

Visst, när man kommer in i puberteten så är det hormoner hit och dit. Been there done that still doing that MEN det är en himla skillnad när det kommer till ens psykiska välmående. När man mår dåligt som ung, när man har depression eller ångest eller något annat som påverkar ens psykiska välmående, då är det INTE ''tonårsnoja''. Det ska heller inte anses som ''tonårsnoja''. Man ska ta sådana saker seriöst och inte bortförklara det med något ord som ''tonårsnoja''. Jag själv vet hur det är när människor bortförklarade saker och ting när jag växte upp. Ingen i min dåvarande fosterfamilj samt socialen tog mig på allvar när jag var självmordsbenägen som 12-åring exempelvis. ''Alla mår ju dåligt nån gång ju''. Aa jo, till den nivå att man vill begå självmord? Skulle inte tro det...

Jag tycker att man som samhälle borde ta psykisk ohälsa mer seriöst. Både för unga och vuxna. Det är brister på båda sidor och jag tycker det ska tas mer seriöst. Ungas psykiska ohälsa tas ibland inte seriöst utan bortförklaras som jag beskrev här. Vuxnas psykiska ohälsas bortförklaras ibland också med mediciner (framförallt när mediciner inte hjälper) eller att man inte får den hjälp man behöver. Man har ju hört om dom som mådde så dåligt, sökte hjälp men inget hände och begick självmord tillslut. Så ska det inte vara!

Jag är ganska besviken på hur samhället hanterar det. Jag vet att jag inte kan få alla människor att hålla med mig och det är inte vad jag tänker göra heller. Det kommer alltid vara någon som inte håller med. Däremot så vill jag sprida lite förståelse bland människor. Det funkar bättre och jag hoppas samhället vaknar mer kring detta ämne. att må dåligt är inget ''skämt''. Att må dåligt är inte ''tonårsnoja''. Att må dåligt är S E R I Ö S T.

(Gammal photoshoot-uppgift från när jag gick första året i gymnasiet)
🍁

Kommentera här: