Saker man med ångest är trött på att höra...

Jag har ångest och har stött på en del människor som verkligen inte förstår saken med ångest. Ångest är såklart ibland olika till person till person och man hanterar det olika. Jag själv har fortfarande svårt att hantera det när jag väl får det men I am still there trying to find out a way. 

För er som inte vet vad ångest är för något eller så kommer en liten snabbinfo om det här:
Ångest är en stark känsla, oro eller obehag som känns väldigt tydligt i kroppen. Det kan kännas som värsta slaget mot kroppen eller sakta byggas upp. Eftersom känslan är väldigt stark så kan det vara svårt för en människa att hantera det både fysiskt och psykiskt. Några symptom på ångest är bland annat:
  1. Starkt tryck i bröstet.
  2. Hjärtat börja slå snabbare och hårdare.
  3. Du kan känna dig yr eller få ont i magen.
  4. Få svårt att andas.
  5. Bli torr i munnen.
Kortfattat så är ångest reaktioner från nervsystemet som du inte kan styra själv. Ångest kan även komma helt utan förvarning eller direkt orsak samt komma om man uppfattar en sitution ''farlig''. Kan vara en fobi som triggar det eller något annat. Som sagt ångest är väldigt individuellt och upplevs olika beroende på vem som har det och nej ångest är inte farligt.

Saker jag har fått höra när man har ångest, som är extremt frustrerande är bland annat detta:
  1. Varför gråter du ens? Finns inget att gråta för.
  2. Sluta vara så känslig.
  3. Jaha, du gråter igen?
  4. Är det den där ångesten igen?
  5. Du måste kontrollera dina känslor.
  6. Men du är bara nervös så ta det lugnt.
  7. Du vet att du måste göra det. Du kan inte strunt i det bara för att du inte vill göra det. 
  8. Men det är ju ingen big deal.
  9. Slappna av, finns inget farligt här.
Låt mig ta dig igenom mina 5 minuter av en ångestattack!
När jag får ångestattack så slår mitt hjärta i 190 vilket får mig att också bli skakig och darrig i rösten. Jag upplever en massa tankar som for omkring i mitt huvud, sakta trycker ner mig mentalt och förblindar mig helt. Jag blir fast i en ''bubbla'' så att säga. Under tiden det sker och jag kan inte tänka på annat så känner jag att jag sakta stryps. Jag kan inte andas känns det som och har ett enormt tryck i bröstet och bakom ögonen. Sedan kommen tårarna som en flod och jag bryter ut som ett barn. Allt kommer inom loppet av 5 minuter och kan hålla på länge, timmar ibland och det gör mig extremt trött och utslagen. Som att jag har sprungit ett maraton på 10 mil otränad. Samtidigt som allt det där sker så försöker man hålla maksen för man vill inte få dömmande blickar av andra med tanke på den okunskap om ångest det finns i dagens samhälle.

Att under tiden man får en ångest, hör saker som dessa gör mig inte bara extremt arg och ledsen men förvärrar situationen väldigt mycket för mig bland annat. Att säga saker som dessa till någon med ångest är inte okej, tyder mer på okunskap över vad det verkligen är. När man väl har ångest så är det väldigt svårt att ta itu det på en gång. Så snälla säg inga sådana okunskapssaker till någon som börjar få en ångestattack, gör bara saken 100 gånger värre. Åtminstone för mig. 

Sedan, säg aldrig att när någon får ångest och sedan inte kan göra något pga det: ''Du vill ju inte göra det''. Det handlar INTE om att man inte vill göra det, det handlar om att man rent fysiskt INTE KAN göra det. Det kan handla om en presentation eller en annan fobi etc. 

Hoppas människor kan lära sig mer för jag är trött på att höra sådana saker. Mer kunskap åt samhället.
(Jag efter photoshoot om ''Ångest'' när jag skulle tvätta bort sminket)
🍁
 

Kommentarer:

1 Cassandra:

<3

2 Anonym:

Skönt att veta att man inte är ensam...
Tack vännen för att du bidrar med dina erfarenheter för att minska okunskapen... ❤

/Emma Jonsson

Kommentera här: