Det här med stress...

Hej! :)
 
Idag har det varit helt okej med skolan. Är dock lite trött i huvudet just nu och en sprängande huvudvärk men jag överlever. Har inte haft en sån speciell lång dag vilket är skönt. Vi skulle ha börjat vid 8 men eftersom vi har naturkunskap då och prov imon så fick vi vara hemma och plugga. Saken är att efter 8 så har vi ca 4 timmars håltimma innan andra och sista lektionen börjar... vilket är segt enligt mig. Det har sina fördelar och nackdelar men jag tänkte idag prata om stress.
 
Stress är nog ett av det mest vanliga problemen vi stöter på någon gång under livet. Det kommer ibland under skolan, på jobbet eller på vardagen om man har mycket att göra. Vi alla hanterar och bemöter stress olika och det är olika på person till person. Vissa hanterar det bra och klarar sig i stressiga miljöer medans andra klarar det mindre bra och vissa inte alls. Jag är en av dom som är mellan att ''klara det mindre bra'' och ''inte alls''. Det fick jag lära mig redan under andra året i gymnasiet och tänkte dela med mig om hur jag gjorde för att ta mig ur det. Jag vet hur det är och vilket helvete det är så jag gör detta inlägg för att dela med mig av mina erfarenheter och tips.
 
Under andra året i gymnasiet så började jag bli stressad, riktigt rejält stressad. Jag visste om att andra året skulle bli tufft för jag hörde det av andra och skolan är inte enkelt heller vilket jag också redan visste om. Dock visste jag inte om att stress kunde bli ett rent helvete och leda till att man gråter när man får nya uppgifter. Jag hade ingen aning om att stress kunde leda till att man inte ens orkade gå upp nästa dag för att gå till skolan. Jag hade absolut ingen aning om att stress kunde bli så allvarligt att det kunde skada min arbetsförmåga och leda till att jag skulle bli tidigt utbränd och inte klara av arbetslivet efter gymnasiet. Jag hade absolut ingen aning om detta.
 
Det hela började med att jag inte hade koll på mina uppgifter. Jag trodde jag hade men nej. Jag skrev aldrig upp mina uppgifter eller datum när inlämningar och prov skulle vara etc. Detta ledde till att jag började sakta men säkert känna av stressen och det slutade med att jag bokstavligen in i väggen. I november förra året så orkade jag inte mer och jag visste inte vad jag skulle göra. Jag hann inte klart med dom större arbetena som skulle vara klara och jag var väldigt skoltrött. Jag orkade inte ens gå upp på morgonen för att ge mig iväg till skolan och jag grät varje gång jag skulle hem från helgens utflykter (jag brukar åka iväg till Malmö på helgerna och lov) för jag mådde så dåligt och var så stressad. Jag grät även över när jag bara skulle prata om skolan generellt. 
 
Hur gjorde jag då för att lösa situationen och inte behöva hoppa av för att jag var för stressad och utbränd? Jo, jag kontaktade min mentor och berättade allting för henne om hur jag mådde och hur illa mina studier låg till. Jag kan säga att om man går i skolan och har det mycket stressigt så se till att ha en bra kontakt med skolan. Se till att dom vet din sitaution för det är på så sätt dom kan hjälpa dig. Man kan prata med nån lärare, sin mentor eller gå direkt till rektorn alternativt ta det med föräldrarna så kan man bestämma ett möte. För mig så fick jag hjälp i stor
sett direkt efter att jag tog det med min mentor. Hon hjälpte mig, tillsammans med skolpedagogen (eller vad det nu var) att strukturera upp mina studier. Jag fick även mer tid på mig att göra dom större arbetena som krävde lite mer tid och energi.

Det första jag fick göra var att göra ett pluggschema. Jag tycker att pluggschemat hjälpte och det fick mig att komma ihåg arbetena, vilka dagar jag ska plugga på vissa ämnen så att det inte blir för rörigt och dom dagar jag helt enkelt ska slappna av. När man har det stressigt så gäller det att man tar pauser och lediga dagar. Man måste fokusera på en sak i taget, annars blir det för mycket. 
(Såhär kan det se ut beroende på vecka och hur man har det med studier)
 
Det blev bättre och jag började sakta må bättre då stressen minskade för mig, vilket var sååååå skönt! En annan lärare sa även till mig att det jag hinner med är bra gjort och det jag inte hinner med är inte så mycket att göra. Jag hann inte riktigt med allting i slutet innan sommarlovet. Jag hade bara engelskan kvar som jag inte hann göra klart helt och har därmed inget betyg på det för tillfället. Jag tog upp det med min engelskalärare då jag riskerade F i engelska 6 och för att ta examen måste jag ha godkänt i det ämnet bland annat.
 
Vad gör man då? Jo det finns alternativ för hur man kan göra med ämnen där man riskerar F i. Antingen kan man läsa om kursen nästa termin eller så kan man skjuta upp slutdatumet så man får mer tid när nästa termin har börjat. Jag valde att skjuta upp slutdatumet för jag hade verkligen ingen ork att läsa om hela kursen ett år till, framförallt inte ett ämne jag verkligen kan. Anledningen till att jag hade F-varning var för att jag inte var i skolan så mycket och därav kunde inte min lärare bedömma mig ritkgt. Så nu har jag fram till höstlovet på mig att fixa dom sista uppgifterna jag inte hann göra för att få ett betyg och det känns mycket bättre kan jag säga. Så ha bra kontakt med dina lärare och/eller din mentor! 
 
Eftersom jag stressade så mycket så passade jag på att verkligen vila ut under sommarlovet. Jag var iväg i Malmö större delen av lovet och jag tog det verkligen lugnt. Jag hade stressat i månader nonstop och det som är viktigt är att verkligen vila ut och samla ny energi när man har stressat så mycket. Ha i fokus att det kommer lösa sig i slutändan och det blir bra när man har kontakt och får hjälp. Är man känslig för stress som jag är så är det viktigt att man gör något åt det och får hjälp med det, fokusera på en sak i taget och även våga slappna av och göra annat. Att stressa och plugga hela tiden på ett rullande band och man känner att man inte klarar av det så byt taktik direkt. Det blir aldrig bra i längden. Kroppen måste få lov att ta det lugnt och slappna av för att det ska fungera så bra som möjligt.

Mina tips är då: Ha bra kontakt med lärare/mentor, se till att dom vet din situation för ju bättre kommunikation mellan dig och lärare/mentor, desto bättre kommer förståelsen och arbetet bli. Gör en plan, exempelvis ett pluggschema där du vet vilka dagar du ska plugga samt vilket eller vilka ämnen du ska fokusera på just den dagen etc. Hinner du inte med ett ämne som jag gjorde, prata med din lärare/mentor om det och bestäm hur du vill göra. Man kan som sagt antingen läsa om kursen eller skjuta upp slutdatumet för betygsättningen så man får mer tid till det sista som fattas. Sist men inte minst: Våga ta paus, våga vila för dig och din kropps skull!  
 
Hoppas detta kunde vara till hjälp om man inte vet vad man ska vända sig till eller så när man har det väldigt stressigt. Ville som sagt dela med mig om mina erfarenheter och tips kring det här med stress då stress inte är något att leka med och allt för många idag blir väldigt stressade. Skriv gärna vad ni själva tycker och tänker, skulle vara kul att höra era tankar och erfarenheter (om ni har). :) 
 
Vi höres i nästa inlägg!

Kommentera här: